Życiowy autopilot siedzi w mózgu gadzim!

lap

W 24-25 stycznia 2015 w Kaliszu miało miejsce kolejne szkolenie organizowane przez firmę Michała Wawrzyniaka Mentalway. Tym razem dotyczyło ono naszych nawyków i życiowego autopilota o którym czasami nie mamy nawet bladego pojęcia, a który podejmuje decyzje za nas automatycznie nie reagując na emocje czy racjonalne myślenie. Okazuje się, że jest jednak szansa na zmianę zachowań automatycznych. Potrzeba jednak sporo pracy i ćwiczeń, aby tego dokonać. Mózg potrzebuje „reset” co 8-10 min czyli zmiany stanu, może to być zmiana miejsca, przejście z pozycji siedzącej na stojącą, zmiana kierunku itd.

Jasne jest także, że nie ważne ile będziesz chciał zrobić, nie zrobisz nic wbrew swojemu otoczeniu. Dlatego należy przede wszystkim oczyścić otoczenie z ludzi, którzy ściągają cię w dół. Każdy ma inny ładunek i każdy skupia się na czymś innym. Nie ma znaczenia ponad to które TY nadajesz.

Bez zbytniego wnikania w anatomie mózgu, bo pewnie do dzisiaj jest ona wielką zagadką naukowcy stwierdzili, że „rozświetlony mózg” mają osoby te co są w stanie pomagać innym. Rozświetlony w sensie takim, że wszystkie ośrodki empatii są podświetlone.

mozgTrzy rodzaje mózgu (części):

1) Mózg racjonalny, praca mentalna pożera więcej kalorii niż praca fizyczna, mimo, że np. robotnikowi wydaje się, że praca kierownika za biurkiem jest łatwa i przyjemna i vice versa.

2) Mózg emocjonalny 

3) Mózg instynktowny (gadzi) – i tutaj właśnie zawarta jest większość decyzji i nawyków – czyli nasz ŻYCIOWY AUTOPILOT.

Jak sterować naszym mózgiem gadzim i autopilotem, który podejmuje decyzje za nas?

– nadanie nazwy jest stymulantem dla mózgu gadziego,

– „łatki” – to coś co mózg nadaje gdy podejmuje decyzje o czymś lub o kimś – jest tak ponieważ mózg musi sortować – dobre lub złe…

Czy zastanawiałeś się kiedyś nad tym, że to jakieś nawyki sprawiły, że wydaje się tyle ile się wydaje, je się tyle ile się je… Wszyscy mają mózg i do mózgów docierają te same stymulanty. Mechanizmy o tym co robimy i o tym co nie są te same dla wszystkich ludzi. Więcej o nawykach i o ich sile w artykule – recenzji bardzo ciekawej książki „Siła nawyku” : http://niekiepsko.eu/zycie-to-zbior-nawykow-zamieniaj-zle-nawyki-w-dobre/.

Wykorzystanie stymulantów mózgu gadziego może w tym pomóc:

1) JA – czy zauważyłeś, że kiedy potrzebujesz ludzi zazwyczaj ich nie ma? Zawsze tak było i będzie, a obecnie ludzie oddalają się od siebie przez media społecznościowe takie jak Facebook. (Facebook jest dobry dla tych co na nim zarabiają – dla tych co go czytają to strata czasu). Zadbanie o swoje JA i wizualizacja siebie i swoich marzeń – zgodnie z prawem przyciągania o którym więcej było w recenzji niesamowitego filmu pt.: „Sekret” tutaj: http://niekiepsko.eu/sekret-jest-w-nas/ to coś co może stymulować mózg gadzi podczas podejmowania decyzji np. o realizacji marzeń. Warto wizualizować przyszłe marzenia i sytuacje – to stymuluje mózg gadzi – nawet jeśli teraz wydaje się to nieco skrajne.

2) KONTRAST – mózg musi widzieć konsekwencje podjętej decyzji! Np. możesz widzieć się w luksusowym domu lub widzieć swoją rodzinę głodującą na skraju ubóstwa bez środków do życia… poruszyło cię to? 🙂

3) WIZUALNY – czytając ten tekst pewnie już zacząłeś się nieco nudzić, ale co by się stało JAKBYM TERAZ WYJECHAŁ TUTAJ Z WIELKĄ CZCIONKĄ 🙂 I ZACZĄŁ PISAĆ TERAZ POGRUBIONĄ CZCIONKĄ Z DUŻEJ LITERY? Nie, nie będę. Chodziło o to, aby zwrócić uwagę wizualnie na to, że jest to coś ważnego, wystarczyło nieco zmienić tekst i mózg gadzi już zareagował.

4) POCZĄTEK I KONIEC – czy nie zdarzało ci się pamiętać nieraz z ważnego wykładu, albo z podróży tylko to co było na początku np. coś nieznane, i to jak się skończyło? Jest to oczywiste bowiem gadzi mózg rejestruje to co było na początku i na końcu zapominając o tym co działo się w środku. np. powrót z pracy do domu samochodem – czy pamiętasz co działo się na każdym skrzyżowaniu? Raczej nie, zapamiętasz wyjście z biura odpalenie auta, a potem widok kochającej żony w domu…

5) NAMACALNY – dla mózgu gadziego znacznie łatwiej jest rozumieć i podejmować decyzje o czymś, gdy jest to namacalne, realne, widoczne, osiągalne wzrokiem. Wyobraź sobie sytuację gdy kupujesz coś w sklepie czasem pod wpływem impulsu (przepłacając) decyzja pojawia się natychmiast i kupno jest spontaniczne, a potem w domu po sprawdzeniu i analizie albo okazuje się, że kupiona rzecz jest zbędna, albo nie wygląda tak fajnie jak w sklepie… czyżby zadziałał mózg gadzi? 😉 zamiast racjonalnego?

6) EMOCJE – to, że czujesz / nie czujesz nie oznacza, że nie ma emocji. Emocje pozwalają sortować co jest DOBRE, a co ZŁE, bo żyjemy w świecie dualnym gdzie jest dobro/zło, jasność/ciemność, zimno/ciepło itd. Nikt nie chce odczuwać złych emocji więc zazwyczaj mózg gadzi wybiera opcje, gdzie emocje są dobre, no chyba, że jest chory 🙂 Bez emocji – brak kontroli na autopilotem… Emocje złe kasują, emocje dobre zapisują.blackbox

Na koniec 5 strategii dla emocji, czyli jak za pomocą zmiany emocji wysterować nasz gadzi mózg:

1) WYBÓR SYTUACJI – w życiu są sytuacje, które można wybrać. Czujesz się źle w pracy – zmieniasz ją. Nie podoba ci się atmosfera w twojej rodzinie – reagujesz. Nie we wszystkich sytuacjach trzeba brać udział. Boisz się ryzyka nie idziesz do kasyna. Jeśli wiesz, że podjadasz nie zapełniaj lodówki jedzeniem i szafek słodyczami i nie chodź do cukierni patrzeć na słodycze. WSKAZÓWKA – NAWYK – NAGRODA – czyli pętla nawyku opisywana wcześniej w recenzji książki „Siła nawyku”.

2) MODYFIKACJA SYTUACJI – zmiana miejsca rozmowy, zmiana pozycji siedzącej na stojącą powoduje zmianę emocji, zmniejszenie napięcia i pojawienie się innych emocji,

3) ZMIANA PUNKTU UWAGI – ty określasz swoje życie, ty określasz poziom zaangażowania, ty decydujesz na czym się koncentrujesz i w jakim stopniu. Pewnie zdarzyło ci się przestać myśleć o rzeczach które nie poszły jak należy, albo odpuściłeś je, bo nie przynosiły one emocji pozytywnych, a jedynie stres. Np. przestając palić papierosy dobrze zająć czymś wolne ręce czyli zmienić punkt uwagi.

4) ZMIANA POZNAWCZA – np. zmiana swojego wyglądu, wykreowanie w myślach siebie w innej wersji (lepszej wersji siebie) – sprawia, że pozbywamy się leków lub zaczynamy w myślach wytwarzać wzorce do których dążymy, które powodują zmiany, a co za tym idzie odczuwanie innych emocji,

5) MODULACJA REAKCJI – np. gdy ktoś cię wystraszy pojawiają się emocje, gdy ktoś mile cię zaskoczy także może to spowodować pojawienie się emocji dobrych bądź złych, gdy ktoś zapyta cię o coś w ten sposób moduluje twoją reakcje – wyzwala emocje.

Mimo, że szkolenie przepełnione było wiedzą i licznymi wnioskami jak widać po tym wpisie udało się nieco uporządkować i zapamiętać. Czas teraz zacząć tresować swój gadzi mózg, aby stawać się lepszym!